پماد هیدروکورتیزون چیست؟ موارد مصرف

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


اگر براي اولين بار است كه از فروم ما بازديد مي كنيد به شما خوش آمد مي گوييم. شما مي توانيد بعد از خواندن قوانين انجمن در انجمن ما ثبت نام كنيد و براي مشاهده گفتگو ها به انجمن مورد علاقه خود كليك كنيد. در غير اين صورت شما به تمام امکانات سايت دسترسي نخواهيد داشت.
ارسال پاسخ
تعداد بازدید 10
نویسنده پیام
yeganesorani27 آفلاین


ارسال‌ها : 76
عضویت: 19 /5 /1399
تشکرها : 1

پماد هیدروکورتیزون چیست؟ موارد مصرف

داروی یا پماد هیدروکورتیزون (Hydrocortisone) یا پماد تریامسینولون اِن اِن به دسته ای از داروها به نام کورتیکواستروئیدها ( کورتون ) تعلق دارد. این دارو یک نوع استروئید ضعیف است که به کاهش التهاب، تورم و قرمزی در رکتوم کمک می کند. معمولاً مصرف این دارو به افرادی که نمی توانند از تنقیه کورتیکواستروئیدی استفاده کنند، توصیه می شود.
منبع این مطلب: مرکز و کلینیک درمان تهران

مهمترین کاربرد این دارو درمان یک مشکل خاص روده ای به نام کولیت اولسراتیو رکتوم است که به نام پروکتیت اولسراتیو نیز شناخته می شود. کرم هیدروکورتیزون این عارضه را درمان نمی کند، اما ممکن است علائم بیماری شامل درد رکتوم، اسهال و مدفوع خونی ناشی از التهاب را تسکین دهد.

موارد مصرف کرم هیدروکورتیزون 1 درصد
پزشکان برای درمان بیماریها و شرایط زیر مصرف این پماد را توصیه می کنند:

نیش حشرات
التهاب رکتوم
درمان بواسیر
کولیت اولسراتیو، یک بیماری التهابی روده
درمان شقاق مقعد
خارش ناحیه تناسلی
درماتیت
خارش مقعد
ادرار سوختگی
یکی از رایج ترین کاربردهای این پماد در درمان بیماری های مقعدی مثل بواسیر، شقاق و … است.

کرم هیدروکورتیزون برای درمان بواسیر
بیماری بواسیر یا هموروئید به تورم و برجستگی عروق مقعدی در اثر گشاد شدن دیواره سیاهرگ ها گقته میشود. این بیماری باعث میشود، زائده ای در داخل کانال مقعد و یا خارج مقعد ایجاد شود. داروی هیدروکورتیزون ممکن است، علائم بواسیر مثل درد، سوزش و خارش را از بین ببرد، اما تاثیری در درمان این بیمای ندارد. برای درمان قطعی باید بواسیر را جراحی کرد.

پماد تریامسینولون اِن اِن برای شقاق
شقاق مقعدی یا فیشر زخم یا بریدگی عمیقی است که در عضله ی مقعدی ایجاد میشود. این بیماری درد و سوزش شدیدی را ایجاد میکند. مصرف پماد هیدروکورتیزون ممکن است در رفع علائم شقاق مثل درد، سوزش و خارش موثر باشد. اما این پماد تاثیری در رفع علت اصلی بیماری که همان اسپاسم عضله است، ندارند، بنابراین این پماد درمان قطعی شقاق نبوده و در صورتی که بعد از طی 2 هفته از مصرف این پماد علائم پابرجابود باید مصرف دارو را قطع و برای انجام جراحی آماده شوید.

اثرات جانبی
بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند. با این حال خارش یا سوزش در رکتوم از عوارض جانبی مصرف این دارو است. اگر هر یک از این اثرات باقی ماند یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید .

چهارشنبه 15 فروردین 1403 - 14:48
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :



Powered by Tem98 | Copyright © 2009 Rozblog Group